Učenice i učenici IV. osnovne škole unazad pet godina imaju mogućnost sudjelovati na izvannastavnoj aktivnosti – Šah u školi. Uz mnogobrojne vještine koje se razvijaju igrajući ovu zanimljivu društvenu igre izdvojit ćemo samo neke.
U prvom redu, redovitim igranjem šaha povećava se kapacitet radnog pamćenje i ubrzava se proces obrade informacija. To su vještine korisne svim učenicima – kako onima u razrednoj, tako i onima u predmetnoj nastavi. Osim toga, šah pomaže u planiranju i kritičkom mišljenju. To su viši kognitivni procesi koji su korisni u svakodnevnim životnim situacijama. Zato su oni koji igraju šah sa svojim razmišljanjem u pravilu „korak ispred“.
Šah pomaže i učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju (poremećaj pažnje, disleksija itd.). Naime, dokazano je da učenici koji redovito igraju šah (barem jednom tjedno u trajanju od 30 min) bolje pamte, lakše čitaju i računaju. Razlog tome je što učenici prilikom igranja šaha dolaze u određene pozicije na ploči koje zahtijevaju dulje razmišljanje i računanje najboljih poteza. Nije svaki potez jednako dobar pa je stoga bitno odabrati onaj najbolji što podrazumijeva precizno računanje. Jedan poznati igrač šaha je jednom izjavio: Ako vidite dobar potez, potražite bolji!
Na kraju partije šaha postoje tri moguća ishoda. Svi igrači bi dakako htjeli izbjeći poraz koji u pravilu izaziva kod igrača neugodne osjećaje poput razočaranja, tuge, a ponekad i ljutnje. Zato je cilj naučiti kako kontrolirati ove neugodne emocije i suočiti se s porazom na pošten i dostojanstven način. U tom smislu šah pomaže i u učenju socijalnih vještina te potiče razvoj emocionalne inteligencije.
Da ne duljim(o), uvjerite se i sami da su koristi igranja šaha mnogobrojne. Izazovite na partiju svoje prijatelje, članove obitelji ili poznanike. Svaka prilika u kojoj možete igrati šah je dobra prilika za zabavu i druženje.
Matej Fiškuš, školski psiholog