Kroz projekt medijske pismenosti do ključnih vještina

0
34
views

Medijska pismenost se smatra jednim od najvažnijih oblika pismenosti u 21. stoljeću, a  današnji svijet bez medija gotovo je nezamisliv. Analizirajući medijske poruke, djeca razvijaju sposobnost kritičkog mišljenja, prosuđivanja i rješavanja problema. Uče postavljati pitanja poput: “Tko je autor?”, “Koja je svrha ove poruke?”, “Je li ovo činjenica ili mišljenje?”. Ove su vještine primjenjive u svim aspektima života, ne samo u digitalnom okruženju.

Učenici od 1. do 8. razreda IV. osnovne škole Varaždin i ove su školske godine imali prilike sudjelovati u školskom projektu medijskog opismenjavanja pod nazivnom ‘Pratim medije, provjeravam informacije’ kojeg je provodila školska knjižničarka Marina Mavrek. Projekt je nastao s ciljem podizanja svijesti o potrebi medijskog opismenjavanja djece i mladih, o njihovim medijskim navikama, promicanja kritičkog mišljenja tijekom korištenja medija, razvijanja vještina kako bi postali  ‘medijski mudri’, a provodio se na Satovima razrednika nižih i viših razreda unutar međupredmetnih tema Osobni i socijalni razvoj, Građanski odgoj i obrazovanje, Zdravlje te Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije.

Tijekom projekta, učenici su na satovima razrednika kroz raznovrsne aktivnosti istraživali svijet medija. Obrađivali smo sljedeće teme:

Abeceda medija: Upoznali su se s različitim vrstama medija i medijskim sadržajima.

Izrada optičkih igračaka: Kroz zabavnu izradu optičkih igračaka (thaumatrope), učenici su istraživali svijet iluzija i pokretne slike.

Pozitivni i negativni medijski sadržaji: Razgovarali su o utjecaju različitih medijskih sadržaja na njihovo raspoloženje i ponašanje.

Digitalni mediji i mentalno zdravlje: Upoznali su se s rizicima i prednostima korištenja digitalnih medija te načine za održavanje mentalnog zdravlja u digitalnom okruženju.

Nasilje u medijskim sadržajima: Razgovarali su o utjecaju nasilnih medijskih sadržaja na djecu i mlade te o načinima zaštite od njih.

Mediji i emocije: Istraživali su kako mediji prikazuju i utječu na emocije ljudi.

Oglasi i prikriveno oglašavanje: Naučili su prepoznati različite vrste oglasa i razumjeti strategije prikrivenog oglašavanja.

Dezinformacije i lažne vijesti: Razvijali su vještine kritičke evaluacije informacija i prepoznavanja dezinformacija.

Klikolovke (clickbait): Kroz interaktivne zadatke i analizu primjera, učenici su razvijali vještine potrebne za prepoznavanje, razumijevanje i otpornost na manipulativne naslove i sadržaje. Cilj radionice bio je poticanje učenika na kritičko preispitivanje informacija koje vide (najčešće) na internetu, umjesto pasivnog prihvaćanja.

Senzacionalizam u medijima: Razgovarali su o načinima na koje se senzacionalističke vijesti koriste u medijima te o njihovom utjecaju na javnost.

Prikaz ljepote u medijima: Kritički su analizirali prikaz ljepote u medijima te razgovarali o njegovom utjecaju na samopouzdanje i ‘body image’ djece i mladih.

Sigurnost na internetu – Sexting i sextortion: Radionica je bila namijenjena  učenicima osmog razreda s ciljem podizanja svijesti o rizicima i posljedicama sextinga i sextortiona te poticanja odgovornog ponašanja na internetu – važnost postavljanja granica u digitalnoj komunikaciji i poštivanje tuđe privatnosti.

Osim toga, obilježili smo i 8. Dane medijske pismenosti koji su bili organizirani u suradnji s Agencijom za elektroničke medije i UNICEF-om, a pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija te Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Učenici su aktivno sudjelovali u radionicama, aktivnostima, diskusijama, te sljedeće školske godine nastavljamo s temama koje smo već prošli, ali i novim radionicama. Nadograđujemo projekt novim temama, prema uzrastu i potrebama učenika.

Cjelovitim i kontinuiranim medijskim opismenjavanjem naših učenika osnažujemo ih da budu informirani, sigurni i aktivni sudionici u suvremenom društvu, umjesto da budu pasivni primatelji ili lako manipulirani korisnici. To je temelj za njihovu budućnost u svijetu koji je sve više povezan tehnologijom.

 

Marina Mavrek

Komentiraj

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.